mandag den 4. november 2013
Læring i et socialkonstruktionistisk perspektiv
Socialkonstruktionisme er, i forhold til vores pædagogiske produkt, at vi ændrer den sproglige diskurs omkring, hvordan digitaliseringen anskues. I praksis betyder det, at en socialkonstruktionist (dvs. os igennem vores pædagogiske produkt) benytter sproget som værktøj til at skabe ændringer i virkeligheden.
Gennem vores pædagogiske produkt forsøger vi at konstruere en anden forståelse for, hvordan et godt dannet barn skal være. Dette gør vi ved at konstruere en udvidet forståelse af digitale spil og ændre på den samfundsnorm, der ligger for hvordan spil opfattes, og det er derved os, der har indrettet spillets tilføjelser og derfor konstrueret læringsprocesserne.
Når vi har lavet et puslespil, der frembringer en kode, der videre udløser et special feature i spillet, er det situeret læring, der er lavet ud fra et socialkonstruktionistisk fundament, hvor vi har konstrueret disse tiltag, fordi vi er af den overbevisning, at barnet skal lære at bruge sin motorik og se glæderne ved fysiske aktiviteter.
Den situerede del er, at de skal udføre opgaver, og den konstruerede del er, at det er os, der har konstrueret en læring for dem. Det er os, der skaber en social situation i en pædagogisk kontekst, og det er netop i denne sociale kontekst at læringen sker, i følge socialkonstruktionismen. Bum.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Vildt FEDT indlæg - godt I bruger så mange begreber, de bliver intrigeret godt i forhold til sammenhængen. Et lille spørgsmål herfra os: Er I ikke 4 i jeres gruppe???????????? Hej hej :-D
SvarSletTak, tak! *bukker ydmygt*
SletJo, vi er fire Hvorfor spørger I? Står det anderledes nogle steder? Mener vi har fået ændret det herinde..
Super godt tiltag, det virker spændende at man kan kombinere puslespil og fysisk aktivitet.
SvarSletVenlig Hilsen
Jeppe-Mobberen
Vi tænker, at I kommer til at være vores forsøgspersoner.
Slet