Med
udgangspunkt i Kirsten Marks bog ”Pædagogens arbejde med sprog og billeder” (kap. 1), vil vi her afslutteligt komme med 5 begrundelser for hvorfor æstetiske
udtryksformer (vores pædagogiske produkt) er relevante i det pædagogiske
arbejde.
Æstetiske
udtryksformer som redskab i pædagogisk arbejde
1)
Den pædagogisk-didaktiske begrundelse:
Via vores pædagogiske produkt bliver barnet også bedre
til ”noget andet” – eksempelvis at tænke abstrakt, indgå i kollektive, skabende
processer (når opgaver og aktiviterer skal løses/udføres), udvikle fantasi,
kreativitet, innovation. Barnet bliver i stand til at koble virkelighed og
fantasi, når både oplever at spille digitale spil og udføre dem IRL. Barnet får
kvalifikationer og kompetencer, der gavner dets læreprocesser som helhed.
2)
Den terapeutiske begrundelse:
Vores pædagogiske produkt kan ligeledes give mulighed
for en form for problembearbejdende afløb for diverse personlige problemer og
tilstande af psykisk uligevægt. Barnet kommer ud og røre sig fysisk og kan gennem
leg og udfoldelse give udtryk for og bearbejde sine følelser, eks. i kampsport
eller rollespil (der laves i forlængelse af det digitale spil).
3)
Den dannelsesmæssige begrundelse:
Kendskab til og beskæftigelse med æstetiske og
formsproglige udtryksformer danner barnet i samspil med den omgivende kultur,
hvorved der skabes sammenhængskraft i samfundet. Aktiviteterne gør gradvist
barnet til del af traditioner, normer og værdier, der hersker i institutionen
og i landet. Det styrker altså barnets kulturelle identitet og giver det
mulighed for selv at tilegne sig disse udtryksformer og derved udvide dets
udtryksmuligheder. Der ligger derudover også en tanke om kritisk dannelse i
vores pædagogiske produkt, da vi ser vores tiltag og tilføjelser til de
digitale spil som modspil til den voksende digitaliseringen – vi forsøger derfor
at åbne barnets øjne for andre muligheder end ren digitalisering. At fysisk og
motorisk udfoldelse og digital forbrug sagtens kan gå hånd i hånd og supplere
hinanden.
4)
Den kunstneriske begrundelse:
At udtrykke sig æstetisk og kreativt er en
livsnødvendighed og en konstituerende del af det at være menneske. Dette får
barnet også mulighed for ved vores pædagogiske produkt.
5)
Den æstetiske begrundelse:
Rummer elementer fra de 4 andre. Fokus på det pædagogiske
potentiale, der ligger i, at barnet i sin æstetiske aktiviteter blandt andet
kan udtrykke ’det usigelige’, dvs. oplevelser og erfaringer, der kan være
før-sproglige, fortrængte, tabuiserede eller bare som bare ikke kan udtrykkes
tilfredsstillende sprogligt. I procesorienteret æstetisk virksomhed kan barnet
udtrykke hele sin viden, den bevidste del såvel som den ubevidste, som så
eferfølgende kan inddrages i pædagogens arbejde med barnet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar